U bent hier

Verschillende groepen

Kikkertjes:
Ik leer:

• mijn hoofd onder water steken en daar bellen blazen.
• boven water inademen en daarna onder water uitademen, en dat vijfmaal na elkaar.
• helemaal onder water gaan en een zinkend voorwerp oprapen.
• in het water stappen en rondspringen in alle richtingen.
• drijven zoals een ster op mijn buik en rug.
• pijlen op mijn buik en rug na afstoot van de kant.
• met hulp van de kant in het ondiepe water springen.
• vanuit elleboogstand op mijn buik met gestrekte benen en voeten stampen.

Zeeschildpadjes:
Ik leer:

• pijlen op mijn buik, door een hoepel en dit wel 3 m ver, na een krachtige afstoot tegen de muur.
• pijlen op mijn rug en dit wel 3 m ver, na een krachtige afstoot tegen de muur.
• twee voorwerpen in één keer van de bodem opduiken zonder zwembril.
• al staand en stappend wrikken.
• benen crawl in pijlvorm en dit wel 10 m ver. Ik kan dit ook met een plankje.
• benen rugslag in pijlvorm en dit wel 10 m ver. Ik kan dit ook met een plankje
• duiken vanuit zit op de kant met hulp.
• met mijn voeten stappen zoals Charlie Chaplin (voeten schoolslag).

Zeepaardjes:
Ik leer:

• vanuit ruglig draaien naar buiklig en omgekeerd terwijl ik benen crawl doe.
• alleen vanuit hurkzit in het water duiken en een voorwerp van de bodem ophalen.
• 10 m wrikken met behulp van een flexitube onder mijn armen.
• 10 m benen schoolslag zwemmen met behulp van een plankje, met gehoekte voeten.
• stappend voorwaarts met mijn armen molenwieken ter voorbereiding op crawl.
• stappend achterwaarts met mijn armen molenwieken ter voorbereiding op rug.
• ritmisch voorwaarts ademen terwijl ik met een plankje schoolslag benen doe.
• ritmisch zijwaarts ademen terwijl ik met een plankje benen crawl doe.

Zeehondjes:
Ik leer:

• duiken met één knie vanop de kant door een hoepel.
• 10 m zwemmen in rugslag, maar nog zonder correcte coördinatie of ademhaling.
• 10 m crawl zwemmen, maar nog zonder correcte coördinatie of ademhaling.
• 10 m schoolslag zwemmen, maar nog zonder correcte coördinatie of ademhaling.
• wrikken zonder flexitube op mijn buik om boven te blijven, maar blijf nog ter plaatse.
• wrikken zonder flexitube op mijn rug om boven te blijven, maar blijf nog ter plaatse.
• de golfbeweging van vlinderslag met mijn benen.
• dolfijnsprongen maken over een buis met mijn armen opwaarts.

Dolfijnen:
Ik leer:

• rechtstaand duiken vanop de kant en een voorwerp van de bodem opduiken (1,30 m diep).
• wrikken op mijn buik en rug om boven te blijven zonder flexitube en geraak het zwembad over.
• het tussenbad overzwemmen in schoolslag met correcte ademhaling en basiscoördinatie.
• het tussenbad overzwemmen in rugslag met correcte ademhaling en basiscoördinatie.
• het tussenbad overzwemmen in crawl met correcte ademhaling en basiscoördinatie.
• in pijl drie correcte beenslagen vlinder maken op rug en buik.
• voorwaarts tuimelen in het water.
• watertrappelen met benen schoolslag gedurende 30 sec.

Overgang naar diep bad
Zwaardvissen:
Ik leer:

• duiken vanop het verhoog.
• watertrappelen met benen schoolslag 1 min.
• watertrappelen met benen crawl gedurende 20sec.
• benen vlinder in pijl van buik- naar rugpositie, waarbij ik ook één zijwaartse kick doe.
• een voorwaartse en achterwaartse tuimeling maken.
• Ik kan het diep overzwemmen in schoolslag met aandacht voor de pijlfase en het drijven.
• Ik kan in het diep overzwemmen in rugslag met aandacht voor het plooien van mijn ellenboog.
• Ik kan het diep overzwemmen in crawl met aandacht voor het plooien van mijn ellenboog.

Orka's:
Ik leer:

• een startduik maken vanop de blok en koppel daar de juiste onderwaterfase aan.
• 1 min watertrappelen in een mix van stijlen; zowel schoolslag, crawl, als vlinderslag.
• vijf beenslagen vlinder doen met telkens één grote en één kleine beenslag.
• de basis van een keerpunt: ik kom aanzwemmen, tuimel aan de kant en stoot me af in pijl.
• de techniek van schoolslag, die voldoende is voor de overstap naar de zwemclub.
• de techniek van rugslag, die voldoende is voor de overstap naar de zwemclub.
• de techniek van crawl, die voldoende is voor de overstap naar de zwemclub.
• Voldoende snel zwemmen heb voldoende uithouding om een uur baantjes te zwemmen in de zwemclub.

Overgang naar zwemclub