Onevenwichtig kampen

De andere ploeg staat aan de aftrap met spelers die koppen groter zijn dan de jouwe, de tegenpartij beschikt over spelers die al veel meer trainingsuren achter de rug hebben, jouw sporter is minder matuur en fysiek minder sterk dan de tegenstand…. Je voelt al op voorhand wie de ‘verliezer’ van de wedstrijd zal zijn. Veel trainers die met zulke situaties geconfronteerd worden tijdens wedstrijden beschouwen dat als een deel van het competitiegebeuren. Maar als we willen dat jongeren leren door het spelen van wedstrijden of door het kampen met elkaar, moet dat op een evenwichtige manier gebeuren. Een kind dat steeds verliest, leert niet en zal misschien op lange termijn zelfs gedemotiveerd raken, maar ook door altijd te winnen wordt een sporter niet uitgedaagd en boekt hij geen ‘leer’winst. Trainers die kiezen voor evenwichtige kampvormen zullen ervaren dat hun sporters niet enkel winnen aan sporttechnische vaardigheden maar ook aan motivatie, aan spelplezier en inzet.
Ontdek in onderstaand artikel hoe je evenwichtig kan kampen.