Winnen primeert

‘Winnen is niet alles, het is het enige’. Het lijkt wel of deze slogan meer en meer zijn intrede doet in de jeugdsport. ‘Loser’ en ‘winner’ zijn woorden die snel in de mond worden genomen om iemand in een bepaalde categorie in te delen, zowel bij ouders, trainers als sporters onder elkaar. Het is normaal dat kinderen en jongeren zich met elkaar willen meten in een spel of wedstrijd. Maar als dat vergelijken steeds wordt uitgedrukt in ‘winnen of verliezen’, in klassementen, beloningen of straffen, enz., dan gaan plezier, ontwikkeling en sociale vaardigheden vaak verloren. Winnen kan op verschillende vlakken, niet enkel door meer doelpunten te scoren of door als eerste over de meet te komen, maar ook door zichzelf te overwinnen, door als ploeg vooruitgang te maken, door beter samen te spelen, door geleerde tactieken in de praktijk om te zetten, door mooi spel te brengen, enz. Elke wedstrijd is slechts een deeltje van een totaal opleidingstraject en biedt een nieuwe kans om te leren.
Trainers die ervoor kunnen en durven kiezen om vooruitgang en verbetering te laten primeren op scores, zullen ervaren dat hun sporters niet enkel winnen aan sporttechnische vaardigheden maar ook aan motivatie, spelplezier en inzet.
Ontdek in onderstaand artikel hoe je op meerdere manieren kan winnen.